Här tecknar du Interimsavtal om Kundens användning av Öppen testmiljö

Föregående
  • Avtal
  • Förhandsgranska
  • Signera och skicka in
Nästa

Så här tecknar du Avtalet:

1. Läs igenom Avtalet inklusive bilagor (för bilagorna, se Avtalet, punkt 6).
2. Fyll i de uppgifter som efterfrågas i Avtalet (Avtalet, punkter 1.2 och 2).
3. Underteckna Avtalet med din e-legitimation.

Detta Avtal kommer till stånd genom att du undertecknar Avtalet med din e-legitimation. När du undertecknat Avtalet med din e-legitimation skickar Inera din organisations exemplar av Avtalet till den e-postadress du angett i Avtalet, punkt 2.

 

1. Avtalets parter
 

1.1 Inera AB ("Inera")

1.2 Kunden

2. Kundens företrädare*
(den person som undertecknar Avtalet för Kundens räkning)
3. Beskrivning av Tjänsten

Tjänsten består av en utvecklingstestmiljö där Nationella Tjänsteplattformen, ett antal tjänstekontrakt, mockade stödtjänster och initialt konsumenterna Journalen och NPÖ finns uppsatta.

Tjänsten innehåller även en portal där man kan få information om Öppen Testmiljö och dess komponenter.

Ett grafiskt loggverktyg, Kibana, ger kunden möjlighet att hämta ut logginformation.

För anslutning ska kunden skicka in en kortfattad förstudie och delta i ett uppstartsmöte innan anslutning till miljön sker via TjänsteAdresseringsKatalogen (TAK).

Syftet med Öppen Testmiljö är att låta projekt och leverantörer ansluta till en testmiljö för att kunna utföra lämpliga tester innan system levereras till regioner och kommuner. Detta kommer i förlängningen leda till färre buggar och problem när väl systemet levereras.

Anslutning och utveckling mot Öppen Testmiljö möjliggör inte automatisk tillgång till testmiljöer i Ineras Nationella Infrastruktur, likt SIT och QA. För anslutning till dessa miljöer krävs att kunden genomgår en kundkvalificering enligt rådande process. Att först ansluta till Öppen Testmiljön ger kunder en högre mognadsgrad och därmed ett bättre underlag för att skapa en förstudie inför anslutning till t.ex. SIT.
 

4. Särskilda begränsningar av Tjänstens omfång

Informationsflöden i Öppna Testmiljön
Kommunikationen i Tjänsten går via Nationella Tjänsteplattformen. Kommunikationen i Tjänsten ska följa vid var tid gällande tillämpligt Regelverk för Interoperabilitet inom Vård och omsorg (RIV och RIV Tekniska anvisningar). RIV och RIV Tekniska anvisningar finns tillgängliga på Inera.se.

Kunden har som del av Avtalet förbundit sig att följa Villkor för Kundens anslutning till Nationella tjänsteplattformen när den ansluter till, och använder, Tjänsten. Tjänsten tillåter både att tjänstekonsumenter och tjänsteproducenter använder tjänsten.

Kunden åtar sig
att        skicka in en kortfattad förstudie med information om syfte med anslutning och även anslutningsinformation så att systemet kan anslutas till miljön via TAK.
att        delta på ett uppstartsmöte där förutsättningar för anslutning kommuniceras.
att        inte utföra prestanda- eller robusthetstester i miljön då det kan innebära att andra kunder inte kan använda miljön.
att        bara använda testpersonnummer som är godkända av Skatteverket och som tillgängliggörs av Testmiljöteamet.
att        säkerställa att ingen journaldata från produktion används i testmiljön.
att        vid var tidpunkt ha en utsedd kontaktperson som är ansvarig för kommunikation med Inera avseende Tjänsten.

Inera åtar sig
att         i enlighet med vad som anges i detta Avtal tillhandahålla tjänsten
att         bistå kunden med ett Testmiljöteam för support vid anslutning till Tjänsten.
att         vid var tidpunkt ha en utsedd kontaktperson som är ansvarig för kommunikation med Kunden avseende Tjänsten.

Tillgänglighet Tjänsten
Inera har som mål att upprätthålla en tillgänglighet på 90,00 procent (%) vardagar mellan 8-17 och efter bästa förmåga. Kunden äger dock inte rätt att göra gällande några påföljder gentemot Inera om inte nämnda tillgänglighet nås.

Inera strävar att i möjligaste mån undvika störningar eller avbrott i IT-driften under kontorstid och kommer meddela Kunden inom skälig tid före planerat driftstopp i Tjänsten. Informationen kommer finnas tillgänglig via portalen.

Support
Det kommer att finns ett testmiljöteam tillgängligt för att hjälpa kunderna att komma in i miljön, vara behjälplig med certifikat och ansvara för att anslutningar av system blir gjorda. Anslutande kunder ska via logg-verktyget Kibana själva kunna gå in och felsöka i miljön. Testmiljöteamet ska tillhandahålla en informationssida om hur kunderna kan använda vissa funktioner i Kibana.

Testmiljöteamet kan även svara på enklare frågor vad gäller de SOAP-UI-testsviter som finns tillgängliga för varje Tjänstekontrakt. Teamet kan inte bidra med support vad gäller mappningar av tjänstekontrakt eller specifika tjänsters nyttjande av Öppen Testmiljön Journalen eller NPÖ. För dessa frågor hänvisas kunden till Ineras Kundservice.
 

5. Pris
För Tjänstens pris, se gällande prislista på www.inera.se.

 

6. Avtalets dokument
Detta interimsavtal ("Avtalet") består av detta avtalsdokument och följande bilagor.
7. Dokumentens inbördes ordning
Om de handlingar som ingår i Avtalet innehåller motstridiga regleringar ska handlingarna gälla i nedan nämnd siffernumrerad (1-3) ordning, om inte omständigheterna uppenbarligen föranleder annat.

1. Skriftliga tillägg till, och ändringar i, Avtalet.

2. Detta avtalsdokument, jämte Bilaga 1 - Definitioner, Bilaga 2 - Villkor för anslutning till Nationella tjänsteplattformen, Bilaga 3 - Ineras PUB-avtal 1 och Bilaga 4 - Reglering av skada.

3. Bilaga 5 - Allmänna villkor (Ineras allmänna villkor).
 

8. Omfattning
Detta Avtal utgör en grundläggande och provisorisk reglering av Ineras tillhandahållande av den Tjänst som beskrivs i Avtalet, punkt 3. Avtalet utgör på inget sätt en fullständig reglering av Tjänstens tillhandahållande.
 
9. Avtalstid
Detta Avtal gäller från och med Kundens undertecknande av Avtalet. Avtalet gäller till den tidpunkt ett nytt och långsiktigt avtal, mellan Inera och Kunden, om Tjänsten börjar gälla. Varje part har rätt att skriftligt säga upp detta Avtal med sex (6) månaders varsel.
 
10. Upphörade av Tjänstens tillhandahållande
Om Kunden medvetet eller omedvetet agerar på sätt som utsätter Inera eller aktörer som använder Ineras Tjänster och/eller invånare för skada, eller risk för skada, äger Inera rätt att med omedelbar verkan upphöra att tillhandahålla Tjänsten. Tillhandahållandet av tjänsten avbryts då på obestämd tid, till och med den tidpunkt då Kundens agerande enligt första meningen har upphört.
 
11. Förtida upphörande
Om Inera har påtalat för Kunden att den ska åtgärda bristande uppfyllelse av ett eller flera åtaganden enligt detta Avtal, och Kunden inte inom trettio (30) dagar åtgärdat bristen, äger Inera rätt att säga upp Avtalet att upphöra med omedelbar verkan och på Kundens bekostnad avveckla Kundens anslutning till Nationella tjänsteplattformen och/eller den eller de Tjänster som omfattas av detta Avtal.
 
12. Ineras Personuppgiftsbiträdesavtal 1
Tjänstens tillhandahållande förutsätter, om Tjänsten behandlar personuppgifter, att Inera och Kunden tecknat tillämpligt personuppgiftsbiträdesavtal, s.k. Ineras Personuppgiftsbiträdesavtal 1, vilket är gällande. Kunden ansvarar för att Ineras Personuppgiftsbiträdesavtal 1 tecknats. 
 
13. Kundens företrädares bekräftelse samt behörighet att teckna Avtalet
Kundens företrädare bekräftar, genom sitt undertecknande av Avtalet, att den har tagit del av och i sin helhet godkänner Avtalet inklusive bilagor enligt Avtalet, punkt 6. Genom undertecknandet bekräftar Kundens företrädare även att den är behörig att teckna Avtalet för Kundens räkning.
 
14. Övriga uppgifter
För följande uppgifter, se Kundens kontaktformulär gällande den aktuella tjänsten: Kundens utdelningsadress, postnummer och postort. Kundens kontaktpersons namn, organisationstillhörighet, e-postadress och telefonnummer. Kundens företrädares namn, organisationstillhörighet, e-postadress och telefonnummer.