Informationsflöden i Öppna Testmiljön
Kommunikationen i Tjänsten går via Nationella Tjänsteplattformen. Kommunikationen i Tjänsten ska följa vid var tid gällande tillämpligt Regelverk för Interoperabilitet inom Vård och omsorg (RIV och RIV Tekniska anvisningar). RIV och RIV Tekniska anvisningar finns tillgängliga på Inera.se.
Kunden har som del av Avtalet förbundit sig att följa Villkor för Kundens anslutning till Nationella tjänsteplattformen när den ansluter till, och använder, Tjänsten. Tjänsten tillåter både att tjänstekonsumenter och tjänsteproducenter använder tjänsten.
Kunden åtar sig
att skicka in en kortfattad förstudie med information om syfte med anslutning och även anslutningsinformation så att systemet kan anslutas till miljön via TAK.
att delta på ett uppstartsmöte där förutsättningar för anslutning kommuniceras.
att inte utföra prestanda- eller robusthetstester i miljön då det kan innebära att andra kunder inte kan använda miljön.
att bara använda testpersonnummer som är godkända av Skatteverket och som tillgängliggörs av Testmiljöteamet.
att säkerställa att ingen journaldata från produktion används i testmiljön.
att vid var tidpunkt ha en utsedd kontaktperson som är ansvarig för kommunikation med Inera avseende Tjänsten.
Inera åtar sig
att i enlighet med vad som anges i detta Avtal tillhandahålla tjänsten
att bistå kunden med ett Testmiljöteam för support vid anslutning till Tjänsten.
att vid var tidpunkt ha en utsedd kontaktperson som är ansvarig för kommunikation med Kunden avseende Tjänsten.
Tillgänglighet Tjänsten
Inera har som mål att upprätthålla en tillgänglighet på 90,00 procent (%) vardagar mellan 8-17 och efter bästa förmåga. Kunden äger dock inte rätt att göra gällande några påföljder gentemot Inera om inte nämnda tillgänglighet nås.
Inera strävar att i möjligaste mån undvika störningar eller avbrott i IT-driften under kontorstid och kommer meddela Kunden inom skälig tid före planerat driftstopp i Tjänsten. Informationen kommer finnas tillgänglig via portalen.
Support
Det kommer att finns ett testmiljöteam tillgängligt för att hjälpa kunderna att komma in i miljön, vara behjälplig med certifikat och ansvara för att anslutningar av system blir gjorda. Anslutande kunder ska via logg-verktyget Kibana själva kunna gå in och felsöka i miljön. Testmiljöteamet ska tillhandahålla en informationssida om hur kunderna kan använda vissa funktioner i Kibana.
Testmiljöteamet kan även svara på enklare frågor vad gäller de SOAP-UI-testsviter som finns tillgängliga för varje Tjänstekontrakt. Teamet kan inte bidra med support vad gäller mappningar av tjänstekontrakt eller specifika tjänsters nyttjande av Öppen Testmiljön Journalen eller NPÖ. För dessa frågor hänvisas kunden till Ineras Kundservice.